Meningen med livet

Ni vet såna där djupsinniga och outhärdligt banala citat som medelålders kvinnor med dålig smak och okvalificerade kontorsjobb brukar skriva ut på jobbet och sätta upp på anslagstavlor vid sin arbetsstation och stirra upp på för att kväsa de mest akuta känslorna av meningslöshet?
Jag har förmodligen utvecklat en överkänslighet mot sådana efter att ha blivit exponerad för hemska bilder på gulliga djurungar med små visomsord om alltings förträfflighet i späd ålder, när jag gjort små besök på min mors arbetsplats, men jag trodde faktiskt inte att jag blev så illa berörd av det som jag faktiskt blir.

Såhär gick det till när mitt liv förlorade all mening:
Igårkväll hade en facebook-bekant ett dylikt citat för allmän beskådan i sin "vad pysslar du med just nu"-meddelanderad. Hon proklamerade följande skarpa insikt om livets stora fråga:


Meningen med livet är att söka den, inte att finna den, och om vi skulle finna den så skulle livet inte längre ha någon mening!

Låt oss nu reflektera över innebörden av detta påstående. Liksom de flesta ondskefulla saker här i världen, typ Blondinbella, så är det ju inte ont på riktigt, bara förvirrat, missriktat och urbota dumt. Citatet vill förmedla en insikt om att meningen med livet är att söka efter meningen med livet. Okej..
Sen kommer tillägget som är menat att vara den intelligenta twisten, det som skulle ge citatet bärkraft och lite pazazzz.; "..och om vi skulle finna den skulle livet inte längre ha någon mening!". Det var väl ett vänligt försök att få oss som inte är så väl bevandrade i dessa högre ting att må lite bättre över att vi aldrig kommer hitta svaret på denna frågornas fråga, eller hur?
FEL! Det är ett idiotiskt tillägg som gör våra liv meningslösa i samma stund som vi har läst klart!

Genom att delge oss meningen med livet, och samtidigt säga att livet blir meningslöst om man hittar meningen med livet är så har man på ett synnerligen effektivt vis gjort alla som har blivit delgivna denna vetskap till varelser utan mening i livet. Citatet är för bövelen inget annat än filosofisk terrorism!
 
Stoppa spridandet av detta citat genast, annars är ni medskyldiga till att ännu fler människors liv förlorar sin mening! Jag inser förstås att jag genom att uppmärksamma detta förstör för alla läsare av denna text, men, uhm.. Jag var ju tvungen att sprida budskapet om att budskapet inte får spridas..

Kommentarer
Postat av: Emma

Hej :) kika gärna in på min konstnärsblogg och säg vad du tycker om mina porträtt. Jag har också tävlingar om vartannat. Glöm inte bloglovin också :) Krama

2009-01-12 @ 11:37:13
URL: http://metrobloggen.se/emmadamm
Postat av: Emma

Synd att du tycker så. Dem flesta gillar att jag ritar kändisar. det finns andra som ritar så som du vill. Alla kan inte vara av samma skrot och korn.

2009-01-12 @ 13:45:35
URL: http://metrobloggen.se/emmadamm
Postat av: Vittorio Sernicus

"Big beats are the best, get high all the time" - The Big Beat Manifesto

2009-01-13 @ 21:34:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0