Senaste nytt: snäll är bättre än elak!

Det är alltså inte jag som säger det. Det är monsieur krönikör, Fredrik Virtanen som fastslår det i sin krönika i måndagens Aftonbladet..

Jorå, så är det kanske. Tage Danielsson var ju rolig. Och snäll, det råder det väl knappast någon tvekan om. I och för sig är "snäll" kanske ett ord som inbjuder till lite filosofiska resonemang kring vad som egentligen är gott, snällt eller lite nedrigt. Jag är nog inne på linjen att snäll humor är humor som har en god vilja. Menar väl.

I den meningen håller jag nog med Virtanen. Skulle nog sträcka mig så långt som till att påstå att all riktigt god komik iallafall är välvillig.

Vid en ytlig betraktelse är det väl inte helt självklart att Louis CK är välmenande när han skämtar om människohat som rekreation och om att bajsa i sin nyfödda dotters säng,
men det skulle jag definitivt påstå att han är. Också Bill Hicks menar väl när han uppmanar alla som arbetar med marknadsföring att begå självmord.

En god vilja, ett uttryck för insikt, på gott och ont, och en och annan taskspark kan väl vara både belysande, informativ och välmenande, och därför ganska så snäll. Tycker jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0